
PRESS FOUNDATION OF ASIA 

Few institutions have been as important in the political evolution of 
modern Asia as the daily newspaper. Linking far-flung readers to 
intellectuals and leaders in regional capitals during the imperial era, 
Asia's pioneering newspapers fostered nationalism and helped mobilize 
people for independence struggles in India, Indonesia, the Philippines, 
and other colonies. In Japan they fanned the flames of expansive 
patriotism in the years before World War II, while in China they gave 
voice to revolutionary aspirations and carried the partisan visions of 
Mao Zedong and Chiang Kai-shek, harnessing millions to one side or 
the other. 

Even so, Asia's newspaper industry was still in a state of infancy by 
the 1960s, by which time the great issues of nationalism and revolution 
had largely been settled and Asians went about adjusting to the 
quotidian problems of life as citizens of the region's new and imperfect 
nation states. 

Although by this time Japan boasted a highly developed system of 
mass communication and the widest circulating newspaper in Asia 
(the morning Asahi Shimbun reached over five million readers), else­
where in Asia newspaper circulation was low-only forty copies per one 
thousand persons: only Africa was lower. High rates of illiteracy, political 
instability, inadequate and antiquated facilities, and the lack of trained 
personnel had all hampered the growth of Asia's newspapers. A variety 
of other difficulties inherent in the demography and social structure of 
the region also vexed the industry. Consider the extraordinary linguistic 
diversity of India, for example, where in 1968 newspapers appeared in 
seventeen languages; even in tiny Malaysia (of no more than fifteen 
million souls) printed matter was published in eight languages. More­
over, in the vast majority of Asia's new states, the fledgling press was 
hemmed in, if not completely controlled by domineering governments. As 
for the product, it was generally ill-printed and provided only superficial 
and often highly biased accounts of the news, dwelling excessively on 
politics, scandal, "society," and crime. 

Moreover, because of the high cost of newsprint and other imported 
materials essential to the industry, Asia's newspapers were expensive. 

349 



Relative to the income of prospective buyers, the price of a daily 
newspaper in Calcutta, Kuala Lumpur, Bangkok, or Manila was four to 
siJc times higher than a newspaper in New York or London. If a village 
school teacher in Bengal were to purchase a newspaper daily for one 
year, the cost would consume fully one month's worth of his annual 
earnings! It was nearly the same for Thais and Filipinos. 

Yet, despite these difficulties, as Amitabha Chowdhury-the prime 
mover in founding the PRESS FOUNDATION OF AsIA-pointed out, a great 
opportunity awaited Asia's newspapers. Asia's press, be wrote, "is poised 
almost exactly as the Western press was about the middle of the 
nineteenth century-all the forces of modernization, social change, 
immense advances in education, and economic development working at 
it, demanding that newspapers now conquer a multimillion-reader 
audience." 

And, although the majority of Asia's citizens were still poor-too 
poor to buy a newspaper-the number of Asians achieving prosperity 
was growing rapidly. Moreover, they were spending, judging at least 
by rising demand for wristwatches, fountain -pens transistor radios, 
electricfans, and sewing machines. But not newspapers. Why, Chowdhury 
wondered, has newspaper circulation not kept pace with rising 
consumer spending? 

By the early 1960s, the International Press Institute (IPI) had 
established its Asian Programme, in part to address questions such as 
this one, and others relating to professionalism and integrity in Asian 
journalism.Appointed to be its first director was Abbaya Gamini Perera 
'Tarzie" Vittachi, former crusading editor of the Ceylon Obseroer and 
author of Emergency '58, which had probed the underlying causes of 
the bloody communal riots of that year. From ad hoc headquarters in 
Kuala Lumpur, he worked to encourage the creation of national press 
institutes in the region to act both as service centers for journalists and 
as press watchdogs. Through them, the IPI hoped to promote prof es­
sional excellence and ethics in the media. Two such institutes were in 
fact set up under Vittachi-tbe Philippine Press Institute and the Press 
Institute of India, each funded largely by local publishers but with 
supplemental funding from external contributors such as the Asia 
Foundation. 

In 1964 Amitabha Chowdhury took over the IPI-Asian Programme 
directorship. Like Vittachi, he came from a newspaper background. As 
assistant editor of the Bengali-language Jugantar of Calcutta, he had 
gained renown for exposing government graft and maladministration 
in hard-hitting but impeccably researched columns (signed �Mr. 
Impartial"). Chowdhury shared with Vittachi another distinction: both 

350 



had been among the earliest recipients of the Ramon Magsaysay Award 
for Journallsm-Vittachi in 1959, Chowdhury in 1961. By 1964, 
Chowdhmy's chronic battles with his publisher over Jugantar' sposition 
on the rights of Muslim minorities in Hindu-dominated Bengal (and 
other issues) had left him, be says, "bruised and exhausted." Vittachi 
personally tapped him for the lPI-Asian Programme directorship. 
Chowdhury moved the IPI-Asian Programme head office from Kuala 
Lumpur to Manila, where he bad personal friends and willing helpmates 
at the Ramon Magsaysay Award Foundation (RMAF). 

From his new base in Manila, Chowdhury carried on Vittacp.i's work, 
organizing training programs for journalists and publishers and aiding 
in the establishment of national press institutes. Five came into being 
under his guidance: the Korean Press Institute: the Southeast Asian 
Press Center, which later became the Malaysian Press Institute; the 
Press Foundation of Thailand, which is now the Press Development 
Institute of Thailand; the Press Foundation of Indonesia; and the 
Chinese Language Press Institute. These were important tasks, the goals 
ofwhich he enthusiastically supported. But certain things about the 
International Press Institute troubled Chowdhury. The IPI was head­
quartered in Europe and funded wholly from Western sources; both 
organizationally and spiritually Its Asian Programme was an outpost 
of a Western organization, whose relationship to the main organization 
he likened to that of a "younger brother to an elder brother." 

The Asian Programme's subordinate relationship to the IPI was a 
particularly sensitive issue, since many of the region's intelligentsias­
including many in the press-inveighed daily against foreign influence 
of all kinds. Newspaper columns of this sort were rife in the Philippines 
at the time, for example, and commonplace in India. lPfs dependency 
on Western funding and guidance made it vulnerable to such attacks. 
Why not establish a regionwide press organization that was truly 
rooted in Asia, Chowdhury wondered, guided and in large measure 
funded by the region's own. publishers and editors? He approached lPI 
with the idea of making !PI-Asian Programme autonomous, With its own 
board of directors and separate funding. The IPI was not receptive and, 
in June 1968, Chowdhury informed the organization that he would not 
be renewing his contract. Meanwhile, he had already set in motion his 
plan for a fully Asian press association. 

Through the IPI, Chowdhury had organized, beginning in 1967, a 
series of large meetings called Asian Newspapers Conference, wherein 
gathered Asia's leading publishers and editors to discuss the many 
vexing problems of their industry-among them, the urgent need for a 
local source of newsprtnt. The first of these convened in Kandy, Sri 
Lanka, in March 1967. It was hosted by the Lakehouse Group of Ceylon 

351 



and its chief, Esmond Wickremesinghe, and attended by 120 delegates 
representing some of the most influential publishing companies in Asia. 
At the conference, Chowdhury issued a manifesto outlining four goals 
for the industry: (1) to reduce the cost of newspapers and bring the "daily 
printed word" within reach of every literate household; (2) to create 
within Asia an abundant supply of newsprint; (3) to replace Asia's largely 
antiquated lead-type printing presses with offset printing technology; 
and (4) to create newspapers that are "responsible, bright, and relevant" 
and thereby protect the concept of press freedom. (After all, Chowdhury 
pointed out, if you do not build a constituency among the people, who 
will clamor for you if the government clamps down?) 

The Asian Newspaper Conference delegates discussed Chowdhury's 
manifesto- at length, with an eye to establishing a regionwide institute 
to aid the industry in achieving its objectives. Then, as the conference 
drew to a close, Chowdhury attempted to tap the general enthusiasm by 
asking for money; he hoped; he told them, to raise an endowment fund 
of some U.S.$500,000 in Asia. Although at first no one responded, Koh 
Jai Wook, president and editor-in-chief of Seoul, Korea's Dong-A llbo, 
soon rose and committed himself on-the-spot to a contribution of 
U.S.$50,000. This got the ball rolling and several others made large
pledges, among them: A. C. (Bill) Simmons of theStraitsTimes, Singapore;
Esmond Wickremesinghe; and Joaquin "Chino" Races, publisher of the
Manila Times of the Philippines. Races, in addition, agreed to host (and
fund) a follow-up conference in Manila later the same year.

To this larger conference Chowdhury invited representatives of the 
Rockefeller and Ford Foundations and five United Nations agencies to 
attend as observers. The delegates determined to headquarter their 
new organization in Manila, established a committee structure, and set 
to work drafting a constitution-subsequently refined by Philippine 
lawyer Sedfrey Ordonez, who also drafted the by-laws, articles of 
association, and charter. These tasks were virtually complete when the 
third and final Asian Newspapers Conference convened in Seoul, Korea, 
the following April. The organization adopted, at the suggestion of 
Esmond Wickremesinghe, the name PRESS FOUNDATION OF AsIA. 
Meanwhile, Joaquin Roces successfully lobbied for an Act of Congress 
that established the Foundation as a legal nonprofit entity in the 
Philippines and granted it tax exemption and related diplomatic privi­
leges. 

An interesting feature of the new FOUNDATION's structure was 
that it possessed two separate boards. On one hand, the trustees were 
construed to form a more-or-less permanent body whose function was 
to support and advise the organization financially; they composed the 
organization's founding fathers. The directors, on the other hand, were 

352 



elected by the general run of the membership and represented its press 
interests. In practice, membership of the two boards was virtually 
identical in the beginning, and over the years they have tended to meet 
simultaneously. Among the early directors and trustees were Esmond 
Wickremesinghe, Joaquin P. Roces, Koh Jai Wook, A.C. Simmons, G. 
Narasimhan, Sally. Aw Sian, and Adrian Zecha of Hong Kong, Naoji 
Yorozu and Susumu Ejiri of Japan, and Indonesia's Mochtar Lubis. 

Lubis, another Magsaysay awardee in journalism (1958), had spent 
several of the late Sukarno years in Indonesia under detention-a victim 
of Sukarno's crackdown on independent news reporting-and had been 
released in late 1965. Don Ramon Roces (the brother of Joaquin), one of 
Lubis's many Filipino admirers, had donated an eight-unit rotary 
printing press to help resurrect his crusading newspaper, Indonesia 
Raya. Chowdhury, acting partly under the auspices of the IPI-Asian 
Programme and partly on behalf of the fledgling PRESS FOUNDATION OF 

ASIA, raised money to ship the equipment to Jakarta. In 1968 Lubis 
made a triumphant visit to Manila where be was greeted like a hero by 
his friends in the press and received by President Ferdinand Marcos. 
Chowdhury took the opportunity to "draft him into the PFA." 

As chief executive of the neophyte FOUNDATION, Chowdhury could 
boast of a growingendowment-subsequent contributions from Eugenio 
Lopez (publisher of the Manila Chronicle) and from donors in Japan, 
Taiwan. and Korea swelled the fund to nearly $500,000, just as he had 
hoped-but day-to-day operating funds were scarce. Having now 
severed relations with the IPI, Chowdhury shared an office with the 
RMAF and otherwise kept his organization going by drawing upon his 
severance pay and personal savings and cajoling key staff assistants 
to continue working even though their salaries were delayed. Mean­
while, he looked for new sources of support. While on a trip to New York 
he called upon John D. Rockefeller III, whom he had met briefly in 
Manila sometime earlier. Rockefeller listef!eq. attentively to his predica­
ment and, as the meeting drew to a close, indicated that he would try 
to help out. A check soon arrived from the JDR Ill Fund, signed 
personally by Mr. Rockefeller. It was made out for $25,000. With this 
modest windfall in hand, Chowdhury recruited Tarzie Vittachi (then 
running World Forum Features in London) to join PFA as joint chief 
executive. Vittachi moved to Manila and, working as a team. he and 
Chowdhury launched the organization. 

The earliest work of the PFA involved pursuing solutions to some 
of the practical problems of the industry that had been broached in 
the Kandy. Manila, and Seoul meetings-newsprint production, tech­
nology transfer, marketing, and product quality. In Singapore the 
Fm.JNDATION helped to establish a printing institute to explore and test 

353 



new printing techniques and to search for other means of making small­
and medium-sized newspapers economically viable. At the same time, 
directors of the affiliated national press institutes were constituted as a 
working committee of the PFA, informally known as the Baguio Group. 
It was their task to coordinate the work and resources of the various 
institutes and, as Chowdhury puts it, "to guide its work from below." 

After several meetings, the Baguio Group devised a three-year plan 
that, among other things, addressed the acute need for in-service 
training for journalists. This was a need that the FOUNDATION could 
meet, and quickly. Its first in-service training course, conducted in July 
and August 1968 in New Delhi, Calcutta, Colombo, Singapore, Kuala 
Lumpur, Manila, and Cebu, was titled "Asian Photographers' Training 
Workshop" and led by Eric Hale, photo consultant of the Thomson 
Foundation. This was followed by a second round of seminars in Manila 
on econ.omic writing and the prospects for regionalism in Asia. Work­
shops like these soon became a mainstay of the PFA's work. The 
following year PFA organized eight separate trainings on topics ranging 
from newspaper management, cost control, and printing to reporting on 
agriculture, science, economics, and women's issues; these were held in 
Japan, Indonesia, Malaysia, India, Singapore, and the Philippines. 

To aid in this work, Chowdhury and Vittachi hired veteran Filipino 
journalist Juan "Johnny" L. Mercado, who had earned his stripes as a 
newspaper reporter with Manila's Evening News and the Philippine 
News Service and who had subsequently been tapped to head the 
Philippine Press Institute. Mercado was a brilliant editor and writer 
gifted with the human touch. He possessed a keen interest in 
development issues such as population. Mercado now became deputy 
chief executive of PRESS FOUNDATION OF AsIA, while continuing to 
guide the PPI and to write regularly for the Manila newspapers. 

The Rockefeller grant dwindled quickly and Chowdhury and his 
partners were soon hard-put to raise, additional funds. Chowdhury, 
Vittachi, and Mochtar Lubis toured the United States knocking on 
foundatio:r:i doors and attempting to raise money from friends in the 
North American publishing industry. (In the early 1960s, during a 
one-and-a-half-year stint as a Ford Foundation Fellow, Chowdhury had 
met editors and publishers of several American dailies.) Paring their 
expenses to a bare minimum, the three lodged in the cheapest hotels 
and, when completely bereft of cash, resorted to a gold credit card that 
Chowdhury had been given by the executive vice-president of Bankers 
Trust, where a portion of PFA's endowment was deposited. This round 
of fundraising yielded little, and back in Manila Chowdhury now 
prepared to send his family back to India �d to cut the staff to a 

354 



bare minimum. Meanwhile, he and Johnny Mercado finished a crucial 
grant application for the Ford Foundation. 

One of the key concepts enunciated in the manifesto that had 
launched the PFA was relevance. The region's newspapers were full of 
news about national leaders and politicians ('Toe prime minister said 
such-and-such today .... ") and of reams of trivia about celebrities, 
socialites, crime, scandal, and sports. But very few of them addressed 
with any degree of depth or intelligence the revolutionary social and 
economic changes that were overtaking the daily lives of virtually all 
Asians. What were the consequences, for example, of the many Develop­
ment Plans being executed by Asia's governments? How were ordinary 
people being affected by rapid industrialization, urbanization, and 
population growth? Tarzie Vittachi captured the central problem when 
he wrote: "When five people die of starvation in a certain village in an 
Asian country, newspapers report it as an event. But when tens of 
thousands of people go through slow starvation and widespread 
malnutrition for months or even years, it is a process that seldom gets 
covered." Why not, Chowdhury asked, devote the PFA to sensitizing 
Asian reporters to the process and "send them out to look for a news 
beat which will be focused on the economic and social changes that are 
taking place in Asia?" 

Chowdhury developed this theme in a sixteen-page prospectus for 
the Ford Foundation and asked Mercado to provide six sample stones 
to illustrate the concept. Vittachi provided an introduction. By the time 
the financial estimates were added, the proposal was a hefty eighty 
pages. It envisioned a two-year program of seminars for Asia's senior 
news editors (to introduce them to both "the message and the model") 
and the creation of a news feature service to provide model stories for the 
region's press: "Development Economic and Population Themes News,"

or "DEPfHnews." 

Chowdhury was soon meeting with George Grant, a senior Ford 
Foundation representative in Rome, who surprised him by suggesting 
that he expand the proposal. The PFA's original request was for 
$120,000, but Grant suggested that if appropriately enlarged, the Ford 
Foundation might be willing to fund such a program for three years 
and to the tune of maybe half a million dollars. Grant told Chowdhury 
that he and others at the Ford Foundation had been looking for a way 
to "harness the power and the resources of the print media to the 
process of development, with an emphasis on population. . . . " He 
immediately provided an emergency advance of $65,000 to keep the 
PFA afloat pending final approval of the expanded proposal-which 
eventually yielded a grant of $380,000. 

355 



George Grant complained, however, that there did not seem to be a 
single term or phrase that captured the spirit of the proposal. The two 
men discussed this problem for awhile and decided that the whole 
range of issues addressed by PFA's proposal fell under the rubric of 
Development-the all-encompassing watchword of the post-World War 
II era. So why not "development journalism?" 

The following year, Ford-sponsored seminars on "development 
journalism" were added to PFA's program. These went on side-by-side 
with a wide range of others with more specific focuses: science, agricul­
ture, ethnic tensions, business reporting, and topics such as 
"Generation Gap and the Press." To establish Depthnews, the PFA 
brought in veteran British journalist and Asia-hand Alan B. Chalkley 
to serve as chief editor; Johnny Mercado became his deputy. Together 
they inaugurated the new service with feature stories on miracle rice 
and the "super" eggplant. Initially Depthnews stories were distributed 
free to PFA's members. 

Meanwhile, Tarzie Vittachi left PFA to establish The Asian, a new 
Asia-wide weekly newspaper to be published in Hong Kong. The Asian 

had been conceptualized in the PFA offices and was designed to draw 
on Depthnews reporting and to be distributed weekly through PFA's 
network of publishing companies; many of PFA's financial backers 
also backed Vittachi's new venture. Vittachi attracted some of Asia's 
best editors and reporters and launched the innovative project in 1971. 
(Alas, advertising revenues failed to materialize and The Asian was 
forced to close in a year's time. "Asia," concluded Vittachi, "was not 
ready for such a newspaper.") 

By the early seventies the PFA was well established, with a hefty 
endowment in the bank and several successful programs up and 
running. In three years' time 250 newsmen had been trained as "Asia's 
first corps of development journalists." Financially, however, the 
organization was still struggling. Interest income from the endowment 
was scanty and funds from the Ford Foundation windfall were dedicated 
to specific programs and were, in any case, provided for a limited period 
of time. Chowdhury and his team therefore continued to search for 
other relevant sources of income. A key element in development news 
was, of course, population. As it happens, the man serving as executive 
director of the United Nations Fund for Population Activities (UNFPA) 
at the time was a Filipino executive, Rafael Salas, known personally 
to them and familiar with PFA's philosophy and activities. Chowdhury 
decided to approach Salas with a proposal similar to the one that had 
triumphed at the Ford Foundation, only this time tailored to meet the 
specific objectives of the UNFPA. 

356 



Chowdhury traveled to United Nations headquarters in New York to 
present his modest proposal for a $120,000 grant to Salas. Salas 
immediately saw the potential of PFA-style training and Depthnews for 
advancing popular knowledge on the population issue in Asia. He 
astonished Chowdhury by suggesting that his organization would be 
interested in sponsoring PFA programs, but only if the organization 
couldabsorb$2milliondollars in aperiodof, say, threeyears. Chowdhury 
called Johnny Mercado to New York and assembled an ad hoc staff from 
among friends in the area. Working on rented typewriters in a rented 
room, they crafted a new and vastly more ambitious proposal. Its 
success brought an unhoped-for level of largesse to the FOUNDATION 
and led to a brief period of remarkable florescence and expansion. 

Chowdhury now brought in a team of sixteen professional consult­
ants to "take over my conceptions and ideas and give them final, detailed 
shape." Many of them were posted to the FoUNDATION's affiliated 
national press institutes; the others joined the team in Manila. Overflow­
ing its offices on the tenth floor of a new Manila office building, the 
FOUNDATION moved into a bungalow nearby and eventually purchased 
a 1,000-square-meter compound of its own. Depthnews introduced 
several national editions and attempted to establish itself on a commer­
cial basis-selling its Depthnews Asia features to the region's larger 
papers but still offering its services free to smaller newspapers. 

In a spin-off, Depthnews also offered two completely new services. 
Regional Reference Service (RRS) "clipped and monitored every available 
newspaper, learned journal, and central bank bulletin" to create the first 
databank covering the whole of Asia; andDataAsiacondensed the RRS 
data into sixteen-page weekly reports that were compiled annually with 
an efficient cross-referencing system based on Keesing's Contemporary 
Archives of Britain. Datafil, introduced by PFA in 197 4, was a fifty-page 
fortnightly providing Philippine data on trade, finance, investments, 
industry, consumer markets, and public and corporate affairs. Aside 
from the Depthnews-RRS-DataAsia-Datafil publications, the UNFPA­
funded consultants brought forth two other new PFA "products," as 
Chowdhury calls them. The magazine Media addressed the interests 
and needs of the region's communications industry and theAsianPress 
and Media.Directory (APMD) listed all newspapers and magazines, giving 
their officers, advertising firms, and balance sheets. These new 
publications and services represented the FOUNDATION's attempt to 
fund its ongoing activities through commercially profitable ventures, 
thus lessening the organization's dependency on grants. 

During this period of prolific expansion, the PFA also developed 
its Advanced Course on Population and Development Reporting. This 
UNFPA-funded course, launched in Bangkok in 1973, was designed by 

357 



Professor Robi Chakravorti of California State University in consultation 
with leading social scientists and editors. Twelve weeks long, it was 
essentially an interdisciplinary crash course on modem development 
economics, sociology, demography, and statistics integrated with 
writing exercises and media analysis. In a typical unit on, say, 
urbanization, lecturers would introduce the fields of urban sociology 
and planning; this would be followed by an analysis of a case study 
based on a particular city, after which the participants would write 
feature articles on case studies of their own. To conclude the unit, 
participants were asked to analyze critically newspaper coverage of 
urbanization issues in a selected city. 

This training format stood the test of time and the PFA offered a dozen 
such courses over the next ten years, although in time the Advanced 
Course had to be shortened because editors found it difficult to spare 
their reporters for a full twelve weeks. In tandem with the Advanced 
Course, the PFA organized national workshops tailored to the needs of 
journalists working in the vernacular and bilingual press of a particular 
country-mini-courses that offered succinct, comprehensive introduc­
tions to the implications of rapid population growth. Depthnews 
provided useful background materials for PFA's courses and, on 
occasion, published the work of trainees. 

Unfortunately, the PFA's early 1970s expansion into multiple 
interlocking projects and commercial ventures did not lead to a period 
of institutional stability and prosperity, as Chowdhury had so fervently 
hoped. Indeed, a crisis of multiple dimensions was looming. For one 
thing, the FOUNDATION's belief in principled, honest reporting came 
increasingly under attack in countries throughout the region, placing 
some of its stalwart supporters in jeopardy. A harbinger of things to 
come occurred in 1971 when Singapore's Prime Minister Lee Kuan Yew 
revoked the Singapore Herald's license to print. (Sally Aw Sian of Hong 
Kong was a Herald shareholder and a PFA director.) A PFA delegation 
composed of Chowdhury and Chino Races met personally with Lee to 
lodge a protest. 'That meeting was disastrous," says Chowdhury. 
"Instead bf listening to us, or giving any chance to us, before even having 
a conversation, he lectured us. Then I opened my mouth and blasted 
him." As Chowdhury acknowledges, "Nobody blasted Lee Kuan Yewface­
to-face like this." The PFA paid a heavy price. Lee blackballed the 
FOUNDATION in Singapore and confiscated the $150,000 endowment 
fund contributed by the Straits Times and deposited in Singapore. 

During the same period in South Korea, the government of Park 
Chung-hee used the Korean Central Intelligence Agency (KCIA) to 
monitor and harass the independent press. The PFA's key affiliate and 
leading Korean newspaper, the Dong-A llbo, was repeatedly targeted. In 

358 



1971 when it published two editorials mildly critical of the declaration 
of a state of national emergency, its publisher, Kirn Sang-man, was 
detained and interrogated for four hours and subsequently forced to 
dismiss his editor-in�chief and managing director. In 197 4-75 the Park 
government turned on the FOUNDATION itself, singling out its members 
and affiliates for harassment and forbidding its Korean directors to 
travel abroad for PFA meetings. 

Nineteen seventy-two brought martial law to the Philippines. 
Ferdinand Marcos suppressed all publications other than those he 
could control directly. Among his primary targets were newspapers 
published by PFA stalwarts Chino Races and Eugenio Lopez, Jr. Roces 
and PFA's Johnny Mercado were imprisoned at the outset of martial 
law and released only after a vigorous protest campaign orchestrated 
partly by the FOUNDATION. Lopez was also arrested; all attempts to win 
his release failed, however, and he remained in custody until 1977. when 
he escaped. In Indonesia, Mochtar Lubis was arrested by the Suharto 
government in 1975 in connection with his newspaper's coverage of

demonstrations and riots the previous year. He was released after two 
months following PFA remonstrations, but Indonesia Raya, which he 
had resurrected in 1968, continued to be banned and never reappeared. 
Indira Gandhi's Emergency in India from 1975 to 1977 suppressed 
independent journalists and swept many into jail. "All our activities, all 
our people were blacklisted in India," says Chowdhury; C. G. K. Reddy, 
a trustee, was jailed. 

And so it went throughout Asia as nearly everywhere the news media 
was coerced to support government, or else. Now, wrote Chowdhury at 
the time, "almost the entire continent is thus covered by a sad taxonomy 
of the various types of the disciplined press looking up to a smiling or 
stoic Big Brother." 

The catastrophe was not wholly political. The rising cost of fuel, 
lubrication, and energy in the early 1970s created a .financial crisis for 
many of the region's newspapers, which became thinner and more 
expensive· many small- and medium-sized papers disappeared alto­
gether. (In Hong Kong, some thirty-six newspapers closed down in 1973 
al.one.) As a result. fewer and fewer people could avail themselves of a 
daily newspaper, and diffusion rates dropped. Central to this crisis was 
the still-unsolved problem of newsprint, which remained scarce and 
expensive; moreover, the supply of newsprint in many countries was 
carefully controlled by government, a fact that reinforced the unhappy 
dependency of the industry upon people in power. 

For its part, the PFA continued to explore alternative sources of 
precious newsprint. Lacking a breakthrough, however, it used its 

359 



influence to emphasize a fairer distribution of newsprint. Writing in 
Media Asia, Chanchal Sarkar, head of the Press Institute of India, 
calculated that if the world's affluent countries (including Japan) 
reduced their newsprint consumption by only 4.6 percent, the savings 
would supply the needs of virtually all South and Southeast Asia plus 
Taiwan and South Korea. In 197 4 the FOUNDATION appealed to 
UNESCO for help, noting that even as the supply of newsprint in the West 
was rising dramatically, the supply available to Asia was dwindling. 

By the mid-l 970s this political and financial crisis was at its peak. 
"Morale of the senior editors of Asia," wrote Chowdhucy in 1976, "has 
never been so low." 

This depressing state of affairs also undermined the good efforts of 
the PFA's affiliate press institutes, whose leadership had been decimated 
or muted in the various political repressions and many of whose 
programs were now moribund. By 1976, trainings and other press 
professionalization efforts in Asia had largely disappeared. Moreover, 
the PFA itself was also caught in the destructive downward spiral. 

The FOUNDATION'S large grant from the UNFPA sustained it for 
several years, but it was a boon that it could not realistically hope to 
garner a second time. Chowdhucy had used the money to develop a 
range of commercially viable products that, he hoped, would fund 
PFA's core activities indefinitely. But these new undertakings did not 
flourish. Asia was locked in a depression and the times did not smile on 
new ventures. Even Depthnews Asia, whose commercial subscribers 
included regional heavy-hitters like theBangkokPost, Hongkong Stan­
dard, The Star(Malaysia), and the new Asian WallStreetJoumal,had to 
be subsidized to the tune of about $50,000 a year. Moreover, the 
FOUNDATION's endowment also atrophied badly. Loss of the Singapore 
deposits was accompanied by the beginnings of a prolonged financial 
decline in the Philippines. In order to take advantage of higher interest 
rates, the FOUNDATION had deposited a sizable portion of its endowment 
fund in a Philippine investment company, Ban com. Market declines and 
the devaluation of the Philippine peso early in the seventies decimated 
the Philippine component, and a market and bank crash at mid-decade, 
says Chowdhucy, "wiped it out completely." Of the original $500,000, 
only about $120,000 now remained. 

Meanwhile, debts were mounting. As the financial crisis deepened, 
the FOUNDATION's directors and trustees moved to stave off disaster. 
To settle PFA's debts and rebuild the endowment, they sold off 
Data.fil, Regional Reference Service (which was renamed Asia Reference 
Services, ARS, by its new owners), and Media. Eventually, even PFA's 

360 



office compound in Manila was sold. "All this absolutely broke my heart," 
says Chowdhwy, who thought the sell-off precipitous and advised 
holding out for better times. By this time, however, Chowdhury himself 
had relinquished his post as chief executive to launchAsian Finance, 
a new Asia-wide magazine based in Hong Kong and backed by his friends 
in the Manila publishing industry and Bancom. 

From Hong Kong, Amitabha Chowdhury remained active in PFA 
affairs as executive trustee. In Manila, however, a new team was taking 
hold. S. M. Ali, a Bangladeshi journalist and former managing editor 
of the Bangkok Post, replaced Chowdhury as chief executive in 1978. By 
this time other members of the original team had also departed. When 
Alan Chalkley left Manila for Hong Kong (where he joined Vittachi's 
ill-fated The Asian), Johnny Mercado replaced him as chief editor of 
Depthnews. Subsequently, in 1975, Mercado himself resigned and 
relocated in Bangkok, where he took up a post as a communications 
officer with the UN's Food and Agriculture Organization (FAO). Manolo 
Jara took Mercado's place directing Depthnews Asia and remained in 
this post until his retirement in 1989. Another key addition was Romeo 
Abundo. For several years, Abundo had been general manager of 
Philippine News Service. When this agency was taken over "lock, stock, 
and barrel" by the Marcos martial law government in 1972, Abundo 
joined PF A as editor ofDepthnews Philippines. In 1978 he rose to become 
PFA's joint chief executive and served side-by-side with S. M. Ali. 

Although depleted, the organization that Ali and Abundo now headed 
was still substantial. Some eighty people were on the payroll, including 
predominantly the team of journalists (many of them former editors, 
bureau chiefs, and correspondents) in the pan-Asian Depthnews 
network, which Ali called "by far the most innovative and most profes­
sional that one can find in Asia." Aside from its headquarters in Manila, 
the FOUNDATION maintained offices in Hong Kong, Tokyo, Bangkok, and 
Kuala Lumpur and served some three hundred member-newspapers. 
Moreover, it continued to support and collaborate with the region's 
national press institutes and the Chinese Language Press Institute of 
Hong Kong. PFA's training program had dwindled almost to a standstill 
in the mid- l 970s. In 1975 there were no seminars at all, and only one 
each in the following two years. Through effective advocacy with 
supporting UN agencies and other funding sources, Ali and Abundo 
managed to revive the program, expanding it to three trainings in 1978 
and a full ten in 1979. They also launched an effective series of "briefings" 
on development issues for senior news executives too busy to attend 
the regular courses and orchestrated a series of "encounters" between 
news editors and informed opinionists from key sectors outside media 
(i.e., labor, women, education, health). 

361 



After the mid-seventies the FOUNDATION was a decidedly less 
ambitious organization. Its early initiatives in newsprint production 
and printing technology, for example, had never really taken off and, 
by this time, had long since been quietly abandoned. 

In 1979, S. M. Ali resignedfrom the PFA tojoin UNESCO, after which 
Romeo Abundo remained as editorial director in Manila. Moch tar Lu bis 
became director general. Serving on a non-salaried, part-time basis, 
Lu bis now became the PF A's ambassador and guiding spirit, visiting the 
Manila offices several times a year from his home in Jakarta and 
representing the PFA in international gatherings. Abundo, meanwhile, 
"minded the store" in Manila, handling editorial matters and serving as 
administrative officer for all PFA operations. This collaboration has 
endured up to 1991. Amitabha Chowdhury credits Mochtar Lubis with 
PFA's survival during "the dark period" when the organization's very 
existence seemed to be in jeopardy. "The fact that this tall, laughing 
man, this always cheerful man was there and stretched out his hands, 
kept it going. He kept the flame alive." In time, Lubis also succeeded in 
bringing in some new contributions to the endowment; moreover, his 
stature and reputation lent credibility to PFA proposals when Abundo 
met with funding agencies. 

Depthnews had long since developed as PFA's flagship service. By 
the time Mochtar Lubis assumed the position of director general, 
Depthnews was coming out every week in ten separate editions. There 
was the standard English-language edition for the region, called 
Depthnews Asia, plus Depthnews India in English and Hindi; Depth­
news Indonesia in Bahasa Indonesia; Depthnews Thailandin Thai; and 
Depthnews Philippines in English and Tagalog. These multilingual 
editions circulated in twelve Asian countries. Depthnews Philippines, 
the largest edition, had an estimated circulation of 1.4 million by virtue 
of the large number of English and vernacular-language publications 
that carried its features throughout the Philippines. In addition, PFA 
also published Depthnews Special (now Special Features and Economic 
Service}, providing sustained in-depth coverage of specific issues and 
a feature service focusing on science-Depthnews Science Service. 
Depthnews Women's Feature Service was added in 1979 and Depth­
news Bangladesh in 1981. 

All these services continue to flourish in 1991. In the Special 
Features series, for example, PFA now publishes quarterly folios on the 
environment (funded by the United Nations Environment Program­
UNEP-and distributed free to environmental organizations and all 
media organizations in Asia) and a bi-monthly newsletter funded by 
UNICEF on Asian Women and Children. In addition, the FOUNDATION

publishes Press Asia, its quarterly house organ, and handles publication 

362 



of IntegratiorJ. an international review of population, family planning, 
and mother-child issues, published by the Japanese Organization for 
International Cooperation in Family Planning. 

The development of Depthnews science series illustrates how, even 
in the midst of its most calamitous years, the PFA discerned a key gap 
in Asian news reporting and proceeded to fill it. In many ways, successful 
economic development depended on the appropriate application of 
science and technology. Yet there was a startling lack of knowledge 
and awareness in the region concerning science; moreover, most 
science reporting in Asian newspapers-and there was very 
little-focused on advances and issues in the West, not in Asia. Toe 
FOUNDATION had already conducted three training seminars on science 
reporting, beginning as early as 1970. It now proposed both to train 
Asian reporters as science writers and, as an offshoot of Depthnews, to 
develop and disseminate models of good science writing at the rate of 
two science features a week. Mack Laing, a Canadian science journalist 
on leave from the Graduate School of Journalism at the University of 
Western Ontario, was brought in to head the new enterprise, which 
was launched in 1976 and funded by the International Development 
Research Centre (IDRC) of Canada. In his inaugural letter to Depthnews 
subscribers, he wrote, "Science is now so bound up with our lives that 
a newspaper which ignores it cannot claim to be informing its reader­
ship." 

Participants in PFA's earlier science-writing seminars were among 
the series' first correspondents, and from Manila Laing and his staff 
encouraged members of the entire Depthnews team to try their hand, 
coaching them patiently through the mail. "The ugliest of problems," 
wrote Laing (and two PFA colleagues, Adlai Amor and Paul Icamina) in 
a manual for science writers in Asia, "can have the most scientific or 
technologically beautiful solutions. Rubber tires on bullock carts in 
India, for example. It is simple. It is possible. The cargo-carrying 
capacity of the whole country's traditional freight system zooms up. 
From 750 kilograms, India's bullock carts can now carry as much as 
three tons-a 400 percent increase!" The Depthnews Science Service 

did not turn out to be economically viable as a separate commercial 
service, so it was simply integrated into the weekly Depthnews Asia 

packet and the packets of the various national and vernacular language 
services. Distributed this way, it has become a permanent and valued 
part of the Depthnews system. 

In essence, what a Depthnews subscriber receives each week is a 
packet of seven or eight stories of about one thousand to two thousand 
words each. These have been submitted by Depthnews' sixty-five far­
flung correspondents and stringers and carefully edited by the staff 

363 



in Manila. Comporting still with the original intent of Mercado and 
Chowdhury, Depthnews stories typically address issues of social 
change and development that are often overlooked by purveyors of "hard 
news." 

A sampling from early 1991 gives one a sense of Depthnews' focus 
and range. A feature datelined Kathmandu takes up the plight of three 
thousand people rendered homeless when forest officers set their 
settlement afire in an attempt to drive them from a forest preserve. The 
article focuses ultimately on the larger issues of landlessness, poverty­
driven migration, and government resettlement schemes. Another, 
from India, introduces readers to Lakshmi Behan, a poor woman who 
married against her will and who, through the efforts of India's Self­
Employed Women's Association, improved her livelihood through dairy 
fanning and rose to head her lo�al women's milk cooperative; the 
Deptbnews reporter links Lakshmi's story to issues of rural -poverty, 
vested interests, the status of women, and the successful helping efforts 
of nongovernmental organizations (NGOs). Other stories take up the 
economic plight of government workers in the Philippines, changing 
roles for women in Malaysia, Asia's "sidewalk proletariat," displaced 
tribal minorities, irrigation, pesticides, and how "Pervasive Poverty 
Threatens [the] Indonesian Shrimp Industry." True to Chowdhury's 
dictum, these stories address not only the process and consequences 
of development, they also address "social justice and its relationship to 
economic growth." 

Today, these articles reach hundreds of thousands of readers on a 
regular basis through the region's print media. Through Depthnews 
Radio, however, they reach an estimated fifty-six million! Beginning in 
1978, Depthnews began rewriting some of its stories for radio and 
today three PFA staff members devote themselves to this work. The 
original stories are shortened and rephrased for broadcasting and 
then mailed in packets to the region's major radio broadcasting 
networks-to be redistributed by them to some six hundred local 
stations in twenty-three countries. The service is free. Through Depthnews 
Radio, the PFA's development stories reach farther into Asia than its 
prtnt outlets can -possibly hope to do. Its stories are broadcast in 
Vietnamese Kannada, Bengali, Hindi, Urdu, Marathi, Nepali, and Tok 
Pidgin as well as in English, Bahasa Indonesia, Thai, Tagalog, and other 
Philippine vernacular languages. They are widely heard in the Pacific 
Islands where daily newspapers are scarce. Moreover, as RomeoAbundo 
says, "Think of the Philippines. How many people read the newspapers 
in the provinces? You could count them. But the small farmer will be 
listening to his transistor radio and he will get the story." 

364 



As telling the "development story" and professional training came to 
dominate the work of the FOUNDATION, freedom of the press remained 
a vexing issue. "You may wonder," wrote S. M. Ali as PFA's chief 
executive, why an organization whose president, former chief executive, 
several trustees, and "countless individual members in different Asian 
countries have served prison terms for their commitment to press 
freedom often tends to adopt a low profile on this issue." Ali answered by 
pointing out that the PFA preferred quiet diplomacy between publishers 
and governments, an approach that "has worked on a number of 
occasions, [and] has failed in a few others." Chowdhury agrees with this 
approach. "Press-freedom mongering, demanding, asking every day," 
he says, "the old guard never believed that this was the way to protect 
press freedom. If you have to operate in Asia, you cannot take that 
approach or you will be completely banned." Better to work quietly 
behind the scenes in specific cases and otherwise work publicly to 
promote an honorable, responsible, relevant, and bright press. Achiev­
ing this, says Chowdhury, "we believe that press freedom will also 
succeed." 

Even so, in recent years the PFA has decided to take a more vocal 
stand. Meeting in Karachi in 1987, the joint boards of the FOUNDATION 

issued a declaration pledging to act as a watchdog for violations in 
Asia of "the universally accepted norms of press freedom and free 
expression," including the arbitrary closure of any newspaper and the 
arbitrary arrest of journalists and publishers. 

Although some of PFA's endowment fund has been restored in the 
years since the debacle of the 1970s, the FOUNDATION today continues 
to fund its day-to-day operations and services through grants from 
United Nations agencies and other funding sources. For many years 
theUNFPA "carried"the FOUNDATION, but in recent years it has engaged 
in projects on behalf ofUNEP, UNICEF, UNESCO, IDRC, ESCAP, WHO, 
and WWF. Up until now, Depthnews is able to break even only because 
of such subventions. Romeo Abundo comments that the FOUNDATION 

is now safely "in balance," but that "there has never been a year when 
we could enjoy a tremendous surplus in our operations." He has 
therefore become adept at matching the Foundation's strengths to the 
agendas of potential funders. An example was the establishment in 
1988 of the Press Institute of Pakistan. UNESCO officials discerned the 
need for such an institute and commissioned the PF A to conduct a 
study. In a twenty-two-day trip to Pakistan, Abundo personally inter­
viewed the country's press people high and low and urged them to 
establish an institute to promote professionalism and, eventually, 
press fr:eedom. On his recommendation, UNESCO provided the seed 
money for the new organization and for the structural support provided 

365 



by PFA. Conceptualizing and fleshing out new roles for the PFA and 
new programs to submit to relevant United Nations agencies are an 
important part of Abundo's work. Sometimes, however, he feels as 
though he has wto go around begging," he says. 

PFA training seminars in recent years have concentrated heavily 
on the issues of child survival, population, and skill-building for 
development journalism. The FOUNDATION conducted eleven such 
workshops between 1985 and 1991, including a UNFPA-funded intern­
ship on editorial skills for two journalists from China in 1990 and 
another on "Child Survival and Development" in 1988, attended by 
forty-four comic book artists. In the same period, however, the FOUN­
DATION conducted over fifty workshops in collaboration with its 
national press institute affiliates and other agencies such as IDRC, the 
Indonesian private news agency Kantor Bertta Nasional Indonesia, and 
the  Philippines' Department ofHealth. Most of these workshops focused 
on child survival (seventeen) and management and editorial skills 
{twenty-one). Three, however, in Nepal and New Zealand, addressed 
population and development. two were on women, and one, conducted 
in Malaysia in collaboration With the Muslim World League, was titled 
"Culture and Religion." Many of these collaborative trainings were 
conducted outside the region's capital cities. 

The PFA's formula for professional training, which combines the 
rigor of the classroom with the working atmosphere of the newsroom. is 
highly effective. Some of Asia's leading journalists today are among the 
1,300 graduates of PFA trainings, including Sutlchai Yoon of The

Nation (Thailand); Wirasak Salayakanond, executive director of the 
Press Development Institute of Thailand; Rejal Arbee of Malaysia's 
Business Week; and Warief Djajanto, editor of Kantorbertta Nasional 
Indonesia. Zubeida Mustafa of Karachi's Dawn, another PFA graduate, 
was Pakistan's first woman editor. 

Although the FOUNDATION's operations today are more modest 
than those in the heady years of the early 1970s, once again optimism 
reigns. By the mid-1980s many of the PFA-afftliated victims of political 
repression in the 1970s had been vindicated by the fall of the regimes 
they had offended. Some, like Chino Races in the Philippines and 
others in India, had become public heroes in the struggle against 
dictatorship. The mood changed. The region's economy improved. To 
Chowdhury, it seemed, the time had come to reinvigorate the PFA. He 
became more active and encouraged Tarzie Vittachi to refresh his ties 
with the FOUNDATION as well. The directors and trustees began meeting 
more frequently; efforts were made to recruit younger publishers and 
editors to play an active role in theFOUNDATION's affairs. 

366 



Thinking expansively once again. Chowdhury sought a way to 
"recharge" the FOUNDATJON's batteries and to claim a higher profile in 
Asia In the PFA's early years, on three occasions it bad convened 
regional congresses of leading publishers, journalists, and opinion 
makers. These "One-Asia Assemblies,· as they were called, had been 
held in Manila (1970). Bali (1971), and New Delhi (1973), and then 
lapsed. Chowdhury and his colleagues now revived the idea. The Fourth 
One-Asia Assembly convened in Manila Jn February 1990. President 
Corazon Aquino delivered the keynote address before a crowd of two 
thousand. The seminar sessions that followed were attended by some 
eight hundred participants daily. John Kenneth Galbraith and other 
distinguished experts addressed the delegates. 

To dramatize the reality of "One Asia," the PFA used satellite 
communications to execute a live teleconference in which four Asian 
leaders-Philippine President Corazon Aquino, Malaysian Prime 
Minister Mahathir Mohammad, Korean Prime Minister Kang Young­
boon, and Indian Foreign Minister Inder Gujral-dialogued with each 
other and responded to questions posed by assembly delegates. 
(Messages from South Korean President Roh Tae Woo and Indian 
President V. V. Singh were also read. and Bcnazir Bhutto of Pakistan 
addressed the assembly .in a prerecorded video film.) This was a first. 

The 1990 One-Asia Assembly was a U.S.$600,000 venture whose 
costs were to be covered by conference fees and sales of banners, 
pamphlets, books, and, most importantly, television rights. (The tele­
conference was broadcast in several Asian countries.) Chowdhury had 
hoped to tum a profit for the PFA's flagging endowment fund but 
managed, alas, only to cover the costs of the assembly itself. (One of the 
contractees, Chowdhury says, welshed on its commitments; he is sure 
that future One-Asia Assemblies can generate new funds for the 
endowment.) Nevertheless, the assembly was a "tremendous success" 
and left the PFA "ready to go places." 

Where will it go? Chowdhury believes that just as the world of 
media communications is changing rapidly, so too must the PFA. It is 
his own dream to see the FOUNDATION housed in. a new high-tech 
center that will serve not only as PFA's home but as "Asia's finest 
telecommunications service center." Although he and Tarzie and Moch tar
still hope to be instrumental in building the endowment, they are 
otherwise ready to step aside. So he is encouraged by the emergence of 
new, younger leaders within the organization: Aveek Sarkar, editor-in­
chief ofindia's Anandabazar Group of Publications of Calcutta, is PFA's 
president; Mazlan bin Nordin, chairman of Malaysia's national news 
agency Bemama, is vice-chairman of the board of directors; H arneed 
Haroon of Pakistan. publisher of the Dawn Group of Publications, is a 

367 



trustee; and Kadir Jasin, group editor of Malaysia's New Straits Times 
Press and an early graduate of PFA development journalism training, 
is now a director. 

With new blood will come new vitality and new ideas. The PFA, 
Chowdhury says, must keep pace with the needs of Asia's press industry 
and media. ''The obsolescence rate is very high," he warns. "You must 
constantly renew your program and your outlook. If the FOUNDATION 
continues to produce relevant programs, it will remain. If not, it doesn't 
deserve to remain." The key, he says, is "renew, renew, renew." 

September 1991

Manila 

REFERENCES: 

Abundo, Romeo. Interview by Dr. James R. Rush. Tape Recording, September 1991. 
�on Magsaysay Award Foundation, Manila. 

__ . "Reporting Asian Development 1n Depth.• Paper presented at Awardee's.-Forum, 
Ramon Magsaysay Award Foundation, Manna, 2 September 1991. 

__ . "Training Population and Develepment Reporter: The PFA Experience.• Populi 13, 
no. 3 (1986): 17-24. 

Amor, Adlai. "A Science Features Service for Asia." Paper presented at the annual meeting 
of the American Association for the Advancement of Science, Manila, 26-31 May 
1985. 

__ , Paul M. lcamlna, and Mack Laing. Science Writing inAsia: The Craft and the Issues . 
Manila: Press Foundation of Asia, 1987. 

Chowdhury, Amitabha. Inter,rtewby Dr. James R. Rush. Tape Recording, September 1991. 
Ramon Magsaysay Award Foundation, Manila. 

Gil, GenerosoJ., ed. TheAsianReporter:AManual onReportingTechniques. Manna: Press 
Foundation of Asia, 1983. 

Horton, Philip C., ed. The Third World and Press Freedom. New York: Praeger Publishers, 
1978. 

Lent, John A., ed. The Asian Newspaper: Reluctant Revolution . Ames, Iowa: Iowa State 
University Press, 1971. 

__ . Newspapers inAsia: Contemporary TI-ends and Problems. Hong Kong: Heinemann 
Asia,1982. 

Press Foundation of Asia. PFA in the Pacific Century. Manila: PFA, [1986?]. 

Readership Research Center (South Korea). Asian Press 1968: Preliminary Survey. Manila: 
Press Foundation of Asia, [1969]. 

368 



ReJalArbee. "Getting to Grips with the Asian Perspective." Business Times (Kuala Lumpur), 
20 February 1990. 

Tasker, Rodney. "Rebuilding the Press Foundation." Far Eastern Economic Review, 5 
August 1977, 24-25. 

Interviews and correspondence with persons familiar with the Press Foundation of Asia 
and its work. Assistance of Juan L. Mercado, Vicente G. Tirol. and Lolita M. Llartna. 
Documents provided by the Press Foundation of Asia. 

369 




